Loading . . .
 

مقالات با عنوان: خشم

علمي 1395/10/08 - 11:15:17

مقدمه

همه ما با حالت روحي خشم آشنا هستيم و در زندگي بارها آن را تجربه کرده‌ايم. خشم نوعي هيجان روحي است که اغلب بر اثر واکنش شخص نسبت به رفتار ناشايست ديگران بروز مي‌کند. خشم مي‌تواند يک رنجش و ناراحتي زودگذر باشد و يا يک عصبانيت تمام عيار ، در هر حال پديده‌اي کاملا طبيعي است و مانند ساير احساسات نشانه سلامت و تندرستي و عواطف انساني مي‌باشد، اما هنگامي که از کنترل خارج شود، مي‌تواند به يک حس مخرب و ويرانگر تبديل شود و پيامدهاي ناگوار در محيط کار، روابط شخصي و در تمامي عرصه‌هاي زندگي شما بوجود آورد.

خشم و حس خودبزرگ بيني

همچنين خشم مي‌تواند حس خود بزرگ بيني را در شما زنده کند و زودتر ازآنچه تصور مي‌کنيد به سلامت شما آسيب مي‌رساند. متاسفانه خشم براي شما مانند همدم هميشگي است که تمام عمر همراهتان خواهد بود و با هر طغياني ، فشار خونتان را به مقدار قابل توجهي بالا خواهد برد و اين تنها يکي از پيامدهاي زيانبار خشم بر تندرستي شما است. افزون بر اين بايد بدانيد که خشم و عصبانيت همچون زهري است که دائما به درون شما مي‌ريزد. حال ممکن است اين سوال در ذهن شما متبادر شود که خشم چيست؟ و چگونه مي‌توانيد از دست اين پديده رنج آفرين رهايي يابيد؟

خشم چيست؟

خشم يک نوع احساس است که همواره بين دو حالت متغير است. خشم مي‌تواند عصبانيت و ناراحتي جزئي و يا در نوع حاد آن ، واکنشي جنون‌آميز باشد. طبق نظر دکتر چارلز اسپيلبرگر ، خشم نيز احساسي نظير ساير احساسات انسان است که با ويژگي‌هاي روانشناسي اشخاص تغيير مي‌کند. هنگامي که عصباني مي‌شويد آثار فيزيولوژيک خشم در بدن ظاهر مي‌شود، ضربان قلب و فشار خونتان بالا مي‌رود و ميزان ترشح هورمون‌ها نيز افزايش مي‌يابد.

عصبانيت مي‌تواند به دليل حوادث و رويدادهاي بيروني و يا تغييرات دروني باشد. ممکن است شما از شخص خاصي مانند همکاران ، اعضاء خانواده و يا رئيس خود رنجيده باشيد و رفتار آن‌ها باعث عصبانيت شما شده باشد و يا ترافيک و شلوغي شهر شما را خشمگين کند. فکر کردن و نگراني در مورد مسائل و مشکلات روزمره و يا به يادآوردن وقايعي که قبلا باعث خشم و ناراحتي شما شده‌اند نيز از عواملي هستند که مي‌توانند خشم شما را برانگيزند. بيان کردن خشم ، صحبت کردن پرخاشگرانه و عکس‌العمل تند و خشن حالتي غريزي است که اکثر ما هنگامي که خشمگين مي‌شويم، از خود بروز مي‌دهيم.

خشم عکس‌العمل طبيعي در برابر تهديد ، خطر و ... است که به ما اين اجازه را مي‌دهد که در شرايط بحراني از خود دفاع کنيم. بنابراين عصبانيت براي بقا و پايداري انسان‌ها ضروري و اجتناب ناپذير است، ولي نبايد فراموش کرد که برخورد فيزيکي با افراد و مواردي که ما را خشمگين مي‌کنند، از لحاظ قانوني و معيارهاي اجتماعي ناهنجار تلقي مي‌گردد و پيامدهائي منفي خواهد داشت.

سه روش مهم براي برطرف کردن منطقي خشم

سه روش مهم براي برطرف کردن منطقي خشم وجود دارد:

ابراز کردن

ابراز کردن خشم به اين معناست که در بيان خشم خود جسور و منطقي باشيد نه پرخاشگر ، اين روش منطقي‌ترين راهکار براي ابراز خشم است. شما بايد ياد بگيريد که چگونه رفع اتهام کنيد و خود را تبرئه نمائيد و چگونه به اين هدف بدون صدمه زدن به ديگران برسيد. جسور بودن به اين معني نيست که قلدر باشيد و به ديگران زور بگوييد، بلکه به اين معني است که براي خودتان و ديگران ارزش قائل باشيد و با احترام رفتار کنيد و مشکلات‌تان را از راه منطقي حل کنيد.

سرکوب کردن

سرکوب کردن خشم راه حل ديگري است براي مهار عصبانيت و سرکوب خشم و جهت دادن و تبديل آن به رفتارهاي ديگر. راهکار آن هم به اين صورت است که هنگامي که خشمگين مي‌شويد، در مورد موضوعي که باعث خشم شما شده است، فکر نکنيد و بجاي آن به چيزهايي خوب و مثبت بيانديشيد. هدف از اين روش ، مهار خشم شما و تبديل آن به رفتارهاي سازنده است. اما پيامد منفي اين روش ، اين است که اگر عصبانيت خود را ابراز نکنيد، خشم فرو‌خورده در درون شما باقي مي‌ماند و اين خشم دروني مي‌تواند باعث افزايش فشار خون و يا افسردگي شما شود.

از اين رو ، بيان نکردن خشم مي‌تواند مشکلات ديگري را به وجود آورد. افرادي که خشم خود را ابراز نمي‌کنند، نسبت به همه چيز بدبين هستند و با ديگران رفتاري پر از کينه و خصمانه دارند. آنها مرتب ديگران را تحقير مي‌کنند و همه چيز را مورد انتقاد قرار مي‌دهند و معمولا در روابط خود با ديگران دچار مشکل هستند و کمتر رابطه‌اي موفق دارند.

آرام کردن

در نهايت سومين راهکار فرو نشاندن خشم مرحله آرام کردن آن است. در اين حالت با جملات و واژه‌هاي تسکين دهنده خود را آرام کنيد. بنابر اين مي‌توان چنين نتيجه گرفت که شما نه تنها در قبال اعمال ظاهري خود مسئول هستيد، بلکه روحيات دروني خود را هم بايد پرورش دهيد. پس بکوشيد به هنگام خشم خود را تسکين دهيد و احساسات خود را مهار کنيد.

کنترل خشم اين امتياز را دارد که احساسات ناشي از خشم و هم تحريکات جسماني که خشم باعث به وجود آمدن آنها مي‌شود، کاهش مي‌يابد. بي‌ترديد نمي‌توان پيشاپيش حوادثي را که باعث خشم مي‌شوند، از سر راه برداشت و يا از روبه‌رو شدن با آنها اجتناب نمود، شايد نتوانيم آنها را تغيير دهيم، اما مي‌توانيم بياموزيم که چگونه واکنش‌هاي خود را کنترل کنيم.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه ZSA می باشد